Hier ook even kijken...

Het is een cliché maar wel ontzettend waar. 'Één foto zegt vaak meer dan duizend woorden'. Niet leuk om toe te geven als je je brood verdient met woorden, maar toch. Gelukkig moet er bij dit cliché wel een kanttekening gemaakt worden: Het geldt namelijk alleen voor een goede foto. En wat is een goede foto? Nou, inkoppertje: Een foto die iets zegt. Veelzeggend dus. Het woord zegt het al. 

J

Een goede fotoredacteur heeft één adagium: Een onderschrift is niet nodig. Als het wel nodig is, deugt de foto niet. Daarnaast moeten foto's  natuurlijk ook aan alle basiseisen voldoen: belichting, scherpte(diepte) et cetera. Een goede foto maken kost tijd. En daaraan ontbreekt het vaak. Sommige 'beroeps'fotografen komen binnen. knippen een paar keer en hollen gauw weg naar hun volgende opdracht. De rekening is er vaker sneller dan de foto...

Zo werken we dus niet. Wij nemen de tijd voor overleg en voor de foto. De opdracht-gever krijgt de digitale opnamen toegestuurd of bekijkt ze op een afgeschermd deel van Flickr en maakt daar een keuze uit. 

 Gebruiksrecht foto's

Een artikel moet gemakkelijk leesbaar zijn. Dat is een eerste vereiste. Webcontent moet ook ook nog SEO zijn. Dat staat voor Search Engine Optimalisation. Geen Nederlands, laat staan goed Nederlands, maar het komt erop neer dat de tekst zo gescheven moet worden dat het artikel gemakkelijk gevonden wordt door zoekmachines als Google. (Zijn er eigenlijk nog mensen die een andere zoekmachine gebruiken?).

Twitter

X

Copyright!

Mooie foto hé? Is gewoon te koop hoor!