CopyWrite
- Details
- Hits: 709
Zoals mijn naasten weten ben ik sinds het begin van dit jaar (2017) een lichtgewicht. Maar wat de meesten niet weten, is dat ik dat met een zelf ontwikkelde methode heb bereikt. Gezien het resultaat zou het wel misdadig zijn om dat voor mezelf te houden. Daarom heb ik besloten in navolging van veel andere dikkertjes, een dieetboek te schrijven. Succes verzekerd zou je denken want je zet er een hoop recepten in en ze gaan als taartjes over de toonbank. (De doelgroep haalt de neus op voor broodjes, warm of niet). Maar zo simpel is dat toch niet. Ik kan wel een boekje schrijven, maar dat is niet waar het om gaat. Je moet ook nog een uitgever voor dat boek vinden. Volstrekt passé natuurlijk want ‘men’ leest tegenwoordig vooral digi-taal. Nou is dat mijn tweede taal, maar daarmee weet ik ook dat daar geen droog brood mee valt te verdienen. Zelfs geen koud broodje. Je hoeft namelijk echt geen whizzkid te zijn om zo’n e-book te kraken. Dat wordt op een zeker Rotterdams college in een tussenuurtje wel even uitgelegd en staat dus al sinds jaren op internet. Nu zou ik het natuurlijk aan Digi-D kunnen koppelen, zodat kopers het na betaling met hun Digi-D kunnen afladen. Maar ja, Digi-D schijnt ook al zo lek als een mandje te zijn….
Bovendien, zo’n e-book kun je niet lekker in de markt zetten. Een e-reader op een billboard of zo? Signeren op internet met – alweer- mijn Didgi-D? En zo’n tabletje tussen de boeken in de kast is natuurlijk ook geen porem. Een goede marketing is wel essentieel. Denk je nou echt dat ik bij P&W of de DWDD wordt uitgenodigd waar ik mijn receptjes even omhoog mag houden? Ik vrees dat Hart van Nederland en Editie NL niet eens belangstelling hebben. Nee, daarvoor moet je Erica Terpstra heten of Sonja Bakker. Daarom zoek ik een BN-er om over zijn of haar rug er ook een te worden. Dan staan de uitgevers in de rij en de talkshows vechten om de primeur. Voor de bereiding van dit succes werk ik met het volgende recept; ik schrijf mijn boekje als ghostwriter van de BN-er van mijn keuze. De titel wordt afgestemd op de persoon in kwestie natuurlijk. Bijvoorbeeld “Jij kan het wél, kanjer!”, door Erica Terpstra. Of van Sonja Bakker: “Jij hebt de hongerlijding”. De mooiste is deze natuurlijk: “Hou je er buiten kok”. Door Kees van Kooten.
Pagina 16 van 24